Followers

Fikir fikirkan lahh

0 comments
Korang pernah tak rasa menyampah dengan orang-orang yang cepat nak menghukum dan membuat kesimpulan dengan sedikit info yang ada? dan juga yang suka buat generalisation tentang sesuatu perkara tersebut?

Contoh kan, orang tengok seorang lelaki yang ada everything, ada kerja yang mantap, ada rupa, ada aset yang cukup lengkap tapi tak kahwin lagi walau sebenarnya nampak macam dah mampu je nak ada keluarga sendiri. Kalau orang yang tak kenal lelaki tu mesti akan cakap lelaki tu jenis taste yang tinggi sebab tu tak kahwin-kahwin lagi. Tapi pernah tak korang fikir sebelum korang cakap macam tu korang nak kenal lelaki tu dulu. Mungkin dia tak kahwin sebab dia pernah ada pengalaman teruk masa bercinta ke, atau sebab dia nak tanggung keluarga dia ke, atau memang jenis workaholic yang tak sempat nak cari calon isteri. Mungkin je lah.

Contoh lain, kau tengok dia kerja sebagai seorang doktor. Dalam kepala terus terbayang, " Owh doktor, mesti duit banyak ni". Sebab itu yang selalu korang dengar, doktor, engineer, gaji mesti banyak. Tapi pernah tak tahu apa disebalik duit gaji yang perlu mereka bayar? nak bayar pinjaman masa belajar ke, nak tanggung family ke, atau apa je lah. Pernah tak fikir yang disebaliknya tu?

Dan yang lain, contohnya orang selalu cakap, " Ala, jadi cikgu ni senang, cuti pun gaji jalan". Tapi korang pernah tak hidup dengan cikgu yang sebenar? korang tahu ke "senang" nya nak jadi cikgu tu? Korang tahu tak masa cuti pun ada kerja yang cikgu kena buat? Tapi yang korang nampak adalah, bila budak tak menjadi salahkan cikgu yang takde minat nak jadi cikgu dan mengajar entah apa-apa, nampak cikgu yang balik awal tapi tak nampak lepas tu dia p sekolah semula ke apa. Ok, ni contoh je lah.

Pernah tak korang fikir sebelum buat kesimpulan tu, korang kaji dulu sebelum nak buat apa-apa kenyataan. Janganlah sebab sedikit perkara yang korang nampak, itu yang korang pegang sampai bila-bila. Lepas tu mula nak mengata orang tak tentu pasal.

0 comments:

Catat Ulasan

Tinggalkan Comment Anda Di Sini.
Satu pun jadi lah ! hehe.

Sitemap

 
Copyright © Since 2009-2011 All Rights Reserved. Editer By Saleh Marzuki ☺ Design For Budak Malas Sikat Rambut ☺ Sported By KawanBlogger Yang Mengempakkan Dunia Cyber Anda! ☺ Lisenses From Creative Commons Attribution 3.0 ☺ Penaja Bersama NuffnangAdvertlets Yang Terus Memajukan Belog Ini Ketahap Terbaik Dan Kini Amat Membanggakan ! Hak Cipta Terpelihara ™